Update: Trainen tijdens corona

Beste leden,

Met de Corona crisis gaande zijn er geen groepstrainingen, wedstrijden of mogelijkheden om met fietsvrienden op pad te gaan. Een alternatief hierin is indoortraining op de Tacx of de Wahoo op platformen zoals Zwift (Zwift is de meeste bekende, vandaar dat wij die uitlichten).

Op dit soort platformen worden ook wedstrijden georganiseerd. Bij een wedstrijd word je tot het uiterste gedreven normaal gesproken en als wij dat tegenover het advies van de KNWU en het NOC NSF zetten, dan moeten wij onze leden adviseren om voorzichtig te zijn met het rijden van wedstrijden via Zwift of andere platformen.

Het advies van de KNWU is:

Beperk zware trainingen (ook indoor)

Beperk zware trainingen, zoals interval- en bloktrainingen en trainingen van drie uur of meer. Oftewel, inspanningen waar je twee dagen of langer van moet herstellen. Fiets op zo’n manier dat het geen grote aanslag doet op het immuunsysteem. Als het immuunsysteem te zwaar belast wordt, ben je (kort na de inspanning) vatbaarder voor ziekten en virussen, zoals het coronavirus. Tip: in onze trainingsapp Fondo vind je een speciaal #ridesolo-trainingsprogramma met aangepaste trainingen om te volgen deze periode.

Wij gaan als DTS daarom niet actief indoorwedstrijden organiseren of promoten maar begrijpen dat het wielerbloed soms gaat waar het niet kruipen kan. Wij zijn ons aan het oriënteren voor ‘Social Rides’ met onze leden en komen hier zeker snel op terug. 

Indien jullie indoorwedstrijden doen adviseren wij om:

– Enkel mee te doen als je jezelf 100% fit voelt en de mensen in jouw huishouden ook 100% fit zijn.

– Zorg dat je voldoende vocht binnen handbereik hebt om goed te kunnen drinken.

– Van te voren genoeg koolhydraten en vocht tot je te nemen.

– Geen hoofddeksel te dragen.

– Luchtige kleding te dragen.

– Een ventilator op maximale snelheid aan te zetten.

– Na de wedstrijd minstens 3 uur niet uit huis gaat.

– Zo snel mogelijk na de Cooling-Down onder de douche stapt.

Wij adviseren om maximaal één (1) wedstrijd per week te doen. Aan de jeugd willen wij als club verplichten, om een maximum van 1 per week aan te houden en deze wedstrijd mag niet langer zijn dan 100% van de normaalgesproken KNWU-wedstrijdafstand of tijd.

Diepgaan tot het gaatje betekent een aanslag op jouw immuunsysteem, bij een verminderd immuunsysteem ben je vele malen vatbaarder voor het Corona-virus.

Het zijn bijzondere tijden en wij vragen iedereen het gezonde verstand te gebruiken.

Met sportieve groet,

DTS Technische commissie

Author: DTS

Share This Post On